Team

De psychologen en orthopedagogen van Praktijk Epoche zijn gespecialiseerd in psychodiagnostisch onderzoek en psychologische begeleiding bij (een vermoeden van) hoogbegaafdheid. Ze streven naar het echt zien van de hoogbegaafde en werken vanuit passie!
Bij Praktijk Epoche zetten we ook zelfstandige professionals in omdat we altijd streven naar de beste match voor jouw hulpvraag.

Femke Hovinga

Oprichter / spreker / trainer met expertise in hyperhoogbegaafdheid

Femke is onderzoeker en sociaal ondernemer, met als aandachtsgebied talent en hoogbegaafdheid. Ze weet uit ervaring welke uitdagingen hoogbegaafdheid met zich mee kunnen brengen. Ondanks een flinke portie potentie, presteerde ze jarenlang onder en ontwikkelde ze faalangst. Leerkrachten vonden haar een vreemde vogel, klasgenoten pestten. Met hangen en wurgen haalde Femke haar Havo-diploma, waarna ze opleidingen journalistiek en bedrijfskunde volgde. En eindelijk: uitdagingen werden kansen. Ze ontwikkelde zich door het deelnemen aan het studentenleven, de politiek en bestuurswerk. Ze volgde de opleiding tot talentbegeleider en specialiseerde zich vanuitdaar in 145+ IQ. Femke is directeur van Talentissimo (expertisecentrum hoogbegaafdheid) en development director bij SCALIQ (psychometrisch onderzoeksbureau en uitgever). Ook zette ze twee organisaties op voor begeleiding van hoogbegaafden: Opallios (coaching en schoolbegeleiding) en Praktijk Epoche (onderzoek en psychologische begeleiding). Daarnaast is Femke aan het promoveren aan Nyenrode Business Universiteit op het thema hoogbegaafdheid op de werkvloer.

Door haar collega’s wordt Femke omschreven als: verbinder, doorzetter, professioneel, duizendpoot, warm & duidelijk

Geregistreerd kwaliteitsregister hoogbegaafdheid: 200000111

Natasja Balvert

Psycholoog

Leren ging Natasja altijd makkelijk af. Op haar sloffen haalde zij de HAVO en het HBO. Ze had misschien best het VWO en de Universiteit kunnen doen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ze ging uitdagingen het liefst uit de weg, want dan faalde ze ook niet. Ook in haar werkende leven als logistiek manager ging alles haar goed af en was ze goed in haar vak, maar echt gelukkig was ze niet. Ze besloot op haar 34ste het roer om te gooien en de uitdaging op te zoeken in de vorm van de opleiding Klinische Psychologie aan de Open Universiteit, die ze naast haar werk en gezin gevolgd heeft. Een super interessante opleiding op uitdagend niveau, waar ze enorm van genoten heeft!

In de afgelopen jaren werd ze daarnaast moeder van twee zoons, waarvan de één meer- en de ander hoogbegaafd getest is. Zo leerde ze ook de uitdagingen kennen van het opvoeden van meer- en hoogbegaafde kinderen. Natasja besloot zich te specialiseren in de psychologie van hoogbegaafdheid. Bij Praktijk Epoche voert ze psychodiagnostisch onderzoek uit en geeft ze psychologische begeleiding aan (vermoedelijk) meer- en hoogbegaafde kinderen, jongeren en volwassenen. Ze geniet en leert iedere dag!

SKJ: 160027819
NIP: 246286

Anna Blokland

Psycholoog Kind en Jeugd

Al van jongs af aan had Anna een interesse in psychologie en hoogbegaafdheid. Tijdens de middelbare school liep ze zelfs al mee in een kleinschalige praktijk. Het intrigeert haar dat mensen met (een vermoeden van) hoge intelligentie vaak over het hoofd worden gezien en juist daarom veel uitdagingen tegenkomen. 

Gedurende haar Bachelor heeft Anna vakken gekozen met focus op ontwikkeling, leer- en klinische vaardigheden. Binnen haar Master heeft ze zich meer verdiept in kinder- en jeugdpsychologie.
Ze vindt het belangrijk om bij het individu aan te sluiten en naar diens specifieke behoeftes te kijken. 

Anna gaat met veel motivatie aan de slag!

Mirjam Baaré

Psycholoog Kind en Jeugd

Mirjam is kinder- en jeugdpsycholoog. Al van jongs af aan wist ze dat ze mensen wilde gaan helpen. Tijdens haar opleiding Psychologie merkte ze dat haar interesses vooral liggen bij de ontwikkeling van kinderen en dan met name de onderliggende neurocognitieve mechanismen en comorbiditeit. Bovendien is haar interesse in hoogbegaafdheid sinds deze opleiding nog meer aangewakkerd. Daarom is ze op dit moment bezig met het volgen van de postacademische opleiding tot RITHA Specialist.

Haar doel is om kinderen en jongeren te helpen en begeleiden die dubbel bijzonder zijn: bijvoorbeeld hoogbegaafde kinderen die ook andere ondersteuningsbehoeften hebben, waarbij ze het multiculturele aspect erg belangrijk vindt. Ze vindt het in haar werk belangrijk om met een open blik te kijken naar wie het kind echt is, wat diens kwaliteiten en groeipunten zijn en hoe hier het beste op aangesloten kan worden.

Manon van Meerendonk

Orthopedagoog

Manon heeft haar master Orthopedagogiek behaald aan de Universiteit Utrecht.
Het onderwerp hoogbegaafdheid is via haar kinderen op haar pad gekomen en sindsdien heeft zij zich intensief ingezet om haar kennis rondom dit thema te vergroten en bij te dragen aan de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en hun ouders.

Het is haar wens dat alle kinderen hun talenten kennen en omarmen. Dat zij van jongs af aan terecht kunnen met al hun vragen, serieus genomen worden en dat er een volwassene naast hen staat om te begeleiden in hun zoektocht. Het werken bij praktijk Epoche helpt haar wens verder verwezenlijken.

Manon gebruikt haar analytisch vermogen graag om een nauwkeurig beeld te krijgen van een kind en van hetgeen nodig is om te kunnen blijven ontwikkelen. Haar creatief denkvermogen zet zij graag in om mee te denken over individueel maatwerk en haar sensitiviteit zorgt ervoor dat zij altijd werkt in verbinding met de ander.

Diane van Dijk

Psychometrisch assistent

Diane is opgeleid in het veld van economie, maar kreeg tijdens de schoolloopbaan van haar kinderen de kans om zich te verdiepen in hoogbegaafdheid. Daarvoor voltooide ze de opleiding Talentbegeleider bij Novilo en kwam zo via een zijspoor in het onderwijs terecht. Ze is ervaringsdeskundige vanuit persoonlijk perspectief, haar zoon is uhb getest, en vanuit haar werk in het onderwijs.

Nadat Diane in haar rol als begeleider van een plusklas en later als leerkracht in het voltijds HB onderwijs ervaring opdeed, wilde ze graag verder als individueel begeleider om zo beter aan te kunnen sluiten bij het hoogbegaafde kind. Centraal staat voor haar wat het kind nodig heeft, en het komt goed uit dat ze vanuit haar rol als leerkracht ook ervaring heeft met het complexe krachtenveld om het kind in het onderwijs heen. Dat is een puzzel die de uitdaging vormt waar Diane graag mee aan de slag gaat.

Motivatie is steeds het proberen om het enorme potentieel dat deze leerlingen in zich hebben, ook tot bloei te laten komen. Het geeft veel voldoening om te zien hoe het zelfvertrouwen van een kind groeit!

Wendie Prins

Psychometrisch testassistent

Wendie is na een carrière in het bedrijfsleven als zij-instromer gestart in het basisonderwijs. Vanaf dag één voelde ze zich daar verbonden met kinderen die anders denken. Ze daagden haar uit na te denken over de zin en onzin van de lessen en opdrachten uit de lesmethodes en bedacht samen met hen alternatieven. Sindsdien verdiept ze zich in alles rondom hoogbegaafdheid: van ‘leren leren’ en het ombuigen van een fixed mindset tot het aanpassen van het onderwijsaanbod. Ze heeft plusklassen opgezet, lesgegeven in het voltijds HB-onderwijs en de opleiding Talentbegeleider bij Novilo gevolgd.

Urmila van der Bijl – Manniesing

Psychometrisch assistent

Urmila heeft 10 jaar gewerkt bij de Jeugdgezondheidszorg en is zelf moeder van een vastgelopen schoolkind en een vastgelopen peuter. Bij Novilo heeft zij de opleiding gedaan tot Talentbegeleider en ze is als afstudeeronderzoek, samen met de Jeugdgezondgezondheidszorg, begonnen met het ontwikkelen van een goed werkend signaleringsinstrument voor het jonge kind welke binnen de Jeugdzorg kan worden ingezet.

Zij richt zich vanuit Epoche op het jonge kind: Heeft jouw kind een ontwikkelingsvoorsprong en heeft hij of zij daar ‘last’ van? Denk aan minder plezier op het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal dan voorheen. Driftig of juist extreem verlegen. Onbegrip van leeftijdsgenootjes of andere volwassenen. Neem contact op! Urmila helpt je hier graag bij.

Jolanda Brouwer- van den Bosch

Stagiaire 
Jolanda is tijdens een omscholingstraject richting Pedagogiek door haar eigen kinderen op het spoor van hoogbegaafdheid gekomen. Na haar hbo opleiding is ze werkzaam geweest als Pedagogisch Coach in de kinderopvang, heeft ze de Expert Ontwikkelingsvoorsprong-opleiding gevolgd en haar eigen peuter-peergroepje voor peuters met een (vermoedelijke) ontwikkelingsvoorsprong opgestart. Ook organiseert ze regelmatig een hb-oudercafé op de school van haar kinderen. Momenteel is Jolanda bezig met haar Master Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht en hoopt ze als orthopedagoog in opleiding alle kneepjes van het vak te leren. 

Sibrecht Huizenga

Administratief medewerker

Zo vroeg als ze zich kan herinneren, wilde Sibrecht anderen helpen. Op jonge leeftijd liep ze zelf vast door haar hoogbegaafdheid en leerde ze hoe ingewikkeld het systeem kan zijn voor hoogbegaafden. Goede hulp krijgen is helaas niet zo vanzelfsprekend als het zou moeten zijn. Daarom heeft ze besloten om juist deze doelgroep te helpen. Bij Praktijk Epoche ondersteunt Sibrecht aan de administratieve kant en zorgt ze ervoor dat alles zo soepel mogelijk verloopt.

Anita Verdouw

Vrijwilliger administratie

Mijn naam is Anita Verdouw, ik ben 48 jaar, getrouwd en heb 2 hoogbegaafde kinderen van 14 en 16. Door medische beperkingen heb ik mijn baan als Intern Begeleider helaas moeten opzeggen. Om toch zinvol bezig te zijn zocht ik naar vrijwilligerswerk en zo kwam ik in contact met Talentissimo. Zij ontvingen mij zeer enthousiast! Ik zal hulp bieden bij administratieve taken, maar zal ook beschikbaar zijn voor het telefonisch spreekuur. Ik ben blij dat ik op deze manier een bijdrage kan leveren aan hulpverlening voor hoogbegaafden.

Frits de Hond

Begeleidingshond

Frits is sinds november 2020 onze praktijkhond. Hij is niet meer zo klein als toen, maar wel nog heerlijk pluizig en speels. Echt groot is hij trouwens niet, zo ongeveer tot de knie van een volwassene. En die krulletjes, die zijn gebleven. Net als zijn speelsheid! Frits helpt ons in de begeleiding, bijvoorbeeld door gedrag te spiegelen, opdrachten te doen of juist even als afleiding en knuffeldier te dienen. 

Frits is een slimme hond die ook graag grapjes uithaalt zoals zich even voor je verstoppen en je dan laten ’schrikken’, of op magische wijze hondensnoepjes te ontfutselen vanuit plekken waar hij eigenlijk niet mag komen. Maar bovenal is hij lief en altijd in voor een aai, spelletje of een knuffel. Frits is een Australian Labradoodle, een hond die ook bij de meeste allergische mensen geen allergische reactie opwekt. Frits is half Canadees, half Nederlands. Dus hij blaft tweetalig 😉

Frits wordt door zijn collega’s omschreven als: speels, zacht, ondeugend

Epoche

Bezoekadres (alleen op afspraak):

Horstlaan 2, ingang B, 3971LC Driebergen. 

Onderzoek vindt plaats bij Epoche in Driebergen. Psychologische begeleiding kan plaatsvinden bij Epoche of op locatie (school of thuis). 

KvK: 94183392
AGB: 94068606

Epoche is onderdeel van een groep samen met:

1 + 12 =