Onderzoek bij kinderen
Intelligentieonderzoek
Bij Epoche wordt intelligentieonderzoek bij kinderen uitgevoerd door diagnostici die zeer ervaren zijn met (hoog)begaafdheid. De IQ-test doen we, afhankelijk van de hulpvraag en de leeftijd, met de KIQT+, de WISC-V, de WAIS-IV of de WPPSI-IV.
Bij de afweging om intelligentieonderzoek te doen, en met welke test, wordt onder andere de leeftijd van het kind meegewogen. Een test als de WPPSI-IV kan al afgenomen worden vanaf een leeftijd van 2,5 jaar, maar in veel gevallen is het aan te raden om te wachten met een intelligentieonderzoek tot een kind al wat ouder is. Voor kinderen vanaf zes jaar zijn er meerdere keuzes. De meest basis optie is een intelligentiemeting (de Basis KIQT+), puur bedoeld om een zo betrouwbaar mogelijke inschatting van de algemene intelligentie van een kind te verkrijgen. Is er al sprake van een aanvullende hulpvraag, dan is het verstandiger om te kiezen voor een intelligentieonderzoek of één van onze combinatiepakketten.
Intelligentiemeting – Basis KIQT+ (wachttijd 2-6 weken)
- Nauwkeurige meting van het IQ met de KIQT+.
- Alleen mogelijk voor kinderen van 5 tot en met 10 jaar oud.
- Volledig scorerapport en een beknopt verslag. Een voorbeeldrapportage Basis KIQT+ vind je hier (let op, hierin zit ook de OnderwijsRoutePlanner+ verwerkt, deze optie vind je onderaan en is niet inbegrepen in de basisprijs).
- Kort nagesprek (30 minuten) waarin het scorerapport met jullie besproken wordt (let op: er is dus géén kennismakingsgesprek of inleestijd bij deze optie).
- Alleen geschikt als er geen specifieke hulpvraag ligt maar er wel een vraag ligt naar of er sprake zou kunnen zijn van een bovengemiddelde of hoge intelligentie.
- Deze test heeft een meetbereik van IQ 105-170. Het is mogelijk dat je kind buiten het bereik van de test valt en dat er geen gedetailleerd verslag mogelijk is.
- In dit basispakket wordt de KIQT+ afgenomen door één van onze onderzoeksassistenten, onder supervisie van de diagnosticus. Zij hebben allen ervaring met het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en zijn getraind in (en hebben ervaring met) het op de juiste wijze en op een ontspannen manier afnemen van de KIQT+.
- Je kunt daardoor op korte termijn bij ons terecht.
- Mogelijkheid aanvullend, indien de uitkomst van het onderzoek hier aanleiding toe geeft: OnderwijsRoutePlanner+ (een hulpmiddel bij beslissingen over versnellen en/of voltijds-hoogbegaafden onderwijs).
Intelligentieonderzoek – Standaard (langere wachttijd)
- Intakegesprek (50 minuten)
- Op basis van de hulpvraag wordt daarna in overleg met jullie gekeken welke intelligentietest geschikt is: WISC-V, WPPSI-IV, WAIS-IV of KIQT+
- Intelligentieonderzoek (één ochtend of middag, in Bilthoven)
- Verslag met daarin een scorerapport en handelingsadviezen op basis van het intelligentieprofiel en de observaties tijdens het onderzoek.
- Nagesprek waarin het verslag met jullie besproken wordt (30 minuten)
- Mogelijkheid aanvullend, indien de uitkomst van het onderzoek hier aanleiding toe geeft: OnderwijsRoutePlanner+ (een hulpmiddel bij beslissingen over versnellen en/of voltijds-hoogbegaafden onderwijs).
Naast enkel intelligentie-metingen en intelligentie-onderzoek, bieden wij ook psychologisch onderzoek aan.
In de combinatievorm hebben wij enkele pakketten beschikbaar, waar psychologisch onderzoek en intelligentieonderzoek worden gecombineerd voor een vollediger beeld. En natuurlijk is maatwerk ook mogelijk in overleg met de diagnosticus.
Begaafdheidsonderzoek:
Een begaafdheidsonderzoek bij Praktijk Epoche bestaat uit een intelligentiemeting, aangevuld met een observatie van hoe het kind werkt en onderzoek naar veelgeziene zijnskenmerken bij meer- en hoogbegaafde kinderen. Met dit onderzoek heb je goed inzicht in de capaciteiten van je kind, en krijg je handvatten hoe om te gaan met deze talenten, gevoeligheden en karaktereigenschappen.
Intelligentie + executieve functies:
Dit pakket bij Praktijk Epoche bestaat uit een intelligentieonderzoek, aangevuld naar onderzoek naar de executieve vaardigheden, bijvoorbeeld aandacht, doorzettingsvermogen, emotieregulatie, organisatie, taakgerichtheid en planning/organisatie. Met dit onderzoek, dat bestaat uit meerdere opdrachten en vragenlijsten (afhankelijk van de leeftijd van het kind en de precieze vraag en achtergrond), krijg je goed inzicht in wat de krachten en uitdagingen van je kind zijn en hoe deze goed te ondersteunen – thuis en op school.
Intelligentie + sociaal emotioneel:
Dit pakket bij Praktijk Epoche bestaat uit een intelligentieonderzoek (KIQT+, WPPSI-IV, WISC-V), aangevuld met onderzoek naar de sociale en emotionele ontwikkeling. Zo onderzoeken we de neuropsychologische ontwikkeling, prikkelgevoeligheid, sociale informatieverwerking en vaardigheden zoals emotieregulatie, zelfbewustzijn, doelgerichtheid en verantwoordelijkheid voelen en nemen. Met dit onderzoek, dat bestaat uit meerdere opdrachten en vragenlijsten (afhankelijk van de leeftijd van het kind en de precieze vraag en achtergrond), krijg je goed inzicht in de capaciteiten, talenten en ontwikkelingspunten van je kind. Vanzelfsprekend horen daar ook handvatten bij voor de ondersteuning thuis en op school.
Voor prijzen, zie onze tarieven-pagina. De factuur voor onderzoek wordt vóór de afname verstuurd (uiteraard nadat we contact hebben gehad en er een datum is afgesproken voor het onderzoek).
Vergoedingen
Aanmelden kan via onderstaande button!
IQ-test speciaal voor (vermoedelijk) meer- en hoogbegaafde kinderen: de KIQT+
De KIQT+ (oftewel de Kinder IQ Test Plus) is gemaakt speciaal voor slimme kinderen. Deze test is bedoeld voor kinderen van 5 tot en met 10 jaar. Voor kinderen waarbij een vermoeden bestaat van (hoog)begaafdheid gebruiken wij bij voorkeur deze test.
De voordelen van deze IQ-test:
- Speciaal ontworpen voor en door HB’ers en meet ook betrouwbaar boven de 145 (tot 170 zelfs!)
- Houdt rekening met het feit dat HB’ers soms te moeilijk kunnen denken
- Betrouwbaarder dan andere testen in de hoogbegaafde range
- Geschikt voor NT2 kinderen of kinderen die niet (graag) lezen/spreken
- Ook geschikt voor dubbel bijzondere kinderen
- Leuk om te maken, een uitdaging op maat!
Aanvullende onderzoeken
Soms kan het helpend zijn om meer informatie te krijgen dan alleen een intelligentieonderzoek. Ook in dat geval kun je bij ons terecht (bij de Basis KIQT+ afname is dit helaas niet mogelijk). Tijdens de intake wordt er met jou/jullie samen gekeken naar wat de vraag is en welk onderzoek daarin kan ondersteunen. Je kunt dan denken aan deze gebieden:
Executieve vaardigheden
De ‘regelfunctie’ van het brein, waardoor je uit je handen krijgt wat je brein begrijpt en bedenkt. Het gaat bijvoorbeeld over het starten van een taak, doorzetten, organiseren of frustratietolerantie. Aanvullend onderzoek kan gedaan worden op twee manieren (samen of los van elkaar):
BRIEF-2: vragenlijsten voor leerkracht en ouder(s) om een inschatting te maken van de vaardigheden van het kind. Het verschil in setting kan helpend zijn om handvatten voor ontwikkeling/interventie te formuleren. Tieners kunnen zelf ook de BRIEF-2 invullen, tegen een meerprijs.
COTAPP: digitale test met het kind zelf (6-12 jaar), waarin de executieve vaardigheden, aandacht en informatieverwerking spelenderwijs worden onderzocht met de psycholoog of orthopedagoog van Epoche.
Voor beide opties geldt dat de diagnosticus zorgt voor een verslag en terugkoppeling van het onderzoek.
Stemming en depressieve klachten
Wanneer er zorgen zijn over een negatieve stemming en er wordt gezocht naar meer duiding, kan de CDI-2 worden ingezet. Dit instrument bevraagt ouder(s) en het kind/de jongere (8-21 jaar) zelf over hun stemming en zelfbeeld. De diagnosticus rapporteert hierover en koppelt dit terug.
Overexcitabilities (prikkelgevoeligheden)
Poolse psychiater Dabrowski omschreef vijf soorten prikkelgevoeligheden: de overexcitabilities. Met de OEQ-II bevragen we het kind/de jongere over zijn of haar gevoeligheden in de positieve en uitdagende zin. De diagnosticus berekent welke overexcitabilities er in welke mate aanwezig zijn en rapporteert hierover in het verslag.
Sociale en emotionele ontwikkeling
Soms zit een kind niet lekker in zijn/haar vel, of lukt het niet goed om vrienden te maken. We kijken graag naar het kind áchter het gedrag, en onderzoeken wanneer een kind adequaat kan en wil handelen in sociale situaties. Dit doen we met drie instrumenten:
ZALC: met dit onderzoek wordt de ego-ontwikkeling in kaart gebracht bij kinderen en jongvolwassenen (8-25 jaar). Dit onderzoek wordt samen met het kind/de jongere bij ons in de praktijk gedaan. De diagnosticus rapporteert in het verslag wat de uitkomsten zijn en licht deze toe.
DESSA: vragenlijst voor ouder(s) en leerkracht, waarmee wordt onderzocht hoe een kind zich ontwikkelt op verschillende thema’s zoals zelfbewustzijn, doelgericht gedrag, optimistisch denken en verantwoordelijkheid nemen. Net als bij de SEV kunnen hier discrepanties tussen school en thuis zijn of een uniform beeld. Dit leidt in beide gevallen tot inzicht en advies door de diagnosticus.
SEV: een vragenlijst voor ouder(s) en leerkracht, waarmee wordt gekeken naar afwijkingen bij een kind (4-18 jaar) op het gebied van de sociale en emotionele ontwikkeling. Hieruit kan bijvoorbeeld ook een discrepantie komen tussen het gedrag thuis en op school, wat handvatten geeft voor handelingsadviezen. Ook als het kind op beide plekken soortgelijk gedrag laat zien, kunnen er handvatten geformuleerd worden.
FEEL-KJ: een zelfrapportagelijst en oudervragenlijst, waarmee de strategieën die een kind of jongere (8-18) gebruikt om zijn/haar emoties te reguleren in kaart kunnen worden gebracht. De test bevraagt hoe kinderen en jongeren omgaan met boosheid, angst en verdriet. De resultaten bieden aanwijzingen voor het opstellen van een individueel behandelingsplan of kunnen dienen om het resultaat van een interventie- of therapieverloop te beoordelen.
Faalangst en prestatiemotivatie
Aan het einde van de basisschool of op het VO zien we vaker dat kinderen faalangst krijgen of gaan onderpresteren. We krijgen dan graag inzicht in de prestatiemotivatie van het kind, en onderzoek of faalangst een positieve en/of juist negatieve impact op resultaat en welzijn heeft. Dit doen we met het kind zelf (10-16 jaar) bij ons in de praktijk. Resultaten en handvatten worden opgenomen in het verslag.
CBSK: De Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK) geeft een indruk van de zelfbeleving van kinderen (8-12), door competenties, eigen functioneren en zelfbeoordeling te meten. De test is bedoeld om bij kinderen vast te stellen hoe zij hun vaardigheden inschatten op zes gebieden: schoolvaardigheden; sociale acceptatie; sportieve vaardigheden; fysieke verschijning; gedragshouding; en gevoel van eigenwaarde.
Aandacht en concentratie
Heeft een kind moeite met focus houden? Gaat het fysiek en/of mentaal alle kanten op? Het kan een aanleiding zijn om verder te onderzoeken of er sprake is van een uitdaging op het gebied van aandacht. Dit doen we met de TEA-CH, geschikt van 6-16 jaar. Op speelse wijze wordt het onderzoek bij ons in de praktijk afgenomen. De diagnosticus rapporteert de resultaten in het verslag en licht deze toe.
Trauma
CRIES-13: Soms heeft een kind op jonge leeftijd al ingrijpende gebeurtenissen meegemaakt, bijvoorbeeld als het getuige is geweest van geweld, of bij het overlijden van een dierbare. Voor het vroegtijdig signaleren van traumatische stressklachten in kinderen en jongeren (8-18), zetten wij de CRIES-13 in. Deze test bekijkt drie gebieden van posttraumatische stress: herbeleving; vermijding; en verhoogde prikkelbaarheid. De lijst bestaat uit een zelfrapportagelijst en een lijst die door ouders in te vullen is.
Persoonlijkheidseigenschappen
NPV-J-2: Deze test meet bij kinderen en jongeren (9 – 16 jaar) vijf persoonlijkheidseigenschappen: Neuroticisme-Emotionele Stabiliteit (Inadequatie), Prestatie-Motivatie (Volharding), Sociale Angst (Sociale Inadequatie), Recalcitrantie en Dominantie. Scores op de NPV-J-2 kunnen houvast geven voor het gedrag van een kind of jongere.
Dubbel bijzonder?
Wordt er door jullie en/of door school aan een mogelijke ‘dubbele diagnose’ (hoogbegaafd en een ‘stoornis’ zoals ADHD, ASS, etcetera) gedacht? Met de SEV vragenlijst voor leerkracht en ouder(s) onderzoeken we de belangrijkste gedragingen die richtinggevend kunnen zijn voor verder onderzoek. De diagnosticus rapporteert over of/welke aanleiding er is voor verder onderzoek naar diverse stoornissen. Deze variëren van angst en depressie tot autisme spectrum stoornis en ADHD. Ook geeft dit onderzoek veel inzicht in hoe het kind (4-18 jaar) zich op school versus thuis gedraagt, zodat hier mogelijke handvatten voor begeleiding uit voort kunnen komen.
AVL: Bij vermoeden van ADHD specifiek, kan de ADHD-vragenlijst (AVL) ingezet worden. Dit is een instrument voor het vaststellen van gedragssymptomen van ADHD bij kinderen en jongeren van 4 tot en met 18 jaar. Het doel van de toets is om ADHD-gedragingen op te sporen (screening). Daarbij geeft de vragenlijst een indicatie van op welke dimensies er met name problemen zijn. Let wel; bij Epoche diagnosticeren we ADHD niet, dit dient dan ook vooral als aanknopingspunt voor verdere samenwerken met een specialistische praktijk.
In overleg is het ook mogelijk om ons mee te laten kijken met andere hulpverleners als een kind al een dubbele diagnose heeft: hoogbegaafd met een diagnose zoals AD(H)D, Autisme Spectrum Stoornis of iets anders. Samen met de bij de diagnose betrokken hulpverleners kunnen we dan uit helpen zoeken waar de diagnose ophoudt en de hoogbegaafdheid begint (of andersom), om zo te komen tot voor jouw kind écht goed passende handelingsadviezen.
Ons werk is altijd maatwerk. We bespreken graag met jou hoe we dit zien en wat we voor jou kunnen betekenen in jullie specifieke situatie. Meer weten of hier vrijblijvend over doorpraten? Neem contact met ons op.
Epoche
Bezoekadres (alleen op afspraak):
Horstlaan 2, ingang B, 3971LC Driebergen.
Onderzoek vindt plaats bij Epoche in Driebergen. Psychologische begeleiding kan plaatsvinden bij Epoche of op locatie (school of thuis).
KvK: 94183392
AGB: 94068606


